Dagboken
Dagbok förd under renoveringen.
16/11 -99
Plåtarna på vänster sida av bussen monterades, den är då isolerad och plåtklädd på bägge sidor. På mittersta delen av taket skruvades 4 st. 7 mm plywoodskivor fast i dom tidigare monterade takbågarna. Påbörjades också inpassning av den övre bakdelen som är av formpressad aluminium. Passar den så har vi lyckats med att få trästommen som den har varit tidigare!!!
23/11 -99
Aktern riktades och monterades med visst besvär, men nu sitter den där den ska. Hål sågades i det nylagda taket! Jodå, det var meningen, ramen kring takluckan passades in och skruvades fast. Tedd har också monterat 2 (två) av en hel massa distansbitar mellan takbågarna.
30/11 -99
Dom sista karossplåtarna är nu monterade. Med hjälp av god vilja och ett spännband lyckades vi få det att stämma runt om. Kvar utvändigt är kjolarna, skärmkanter och lister samt naturligtvis taket som ska kläs med segelduk. Tedd fortsätter oförtrutet med sina “klossar” i taket, för att senare kunna montera innertaket.Åke jobbar med inredningsdetaljer som plockas ned, slipas och senare ska faneras med teakfanér.Roland bjöd på årets första lussekatter! Vi hade också en del besök av “nyfikna” som vill se vad vi håller på med. Vi har också lagt in nya bilder som visar takkonstruktionen.
7/12 -99
Små träbitar i massor! Arbetet med taket fortsätter med tillverkning av förstärkningar mellan takbågarna samt förberedelser för läggning av 4 mm:s plywood på utsidans kanter.Passningen på akterdelen är inte helt ok, men det löser sig nog med plåtknackning och spännbandsmetoden. Interiören håller också på att fixas till, (fast hittills har Åke bara förstört den gamla!) det mesta är ju klätt med fanér som är sprucken och trasig och innanmätet som är uppruttnat så det blir mest att bygga nytt. Vi bar också in de översnöade resterna av flaket för det närmar sig återuppbyggnad av det också!
14/12 -99
Arbetet med taket fortsätter, plywooden på utsidan är
fastskruvad och sedan ska det slipas, linoljas och kläs med duk. Nitningen av plåtarna utvändigt är nästan slutförd.Vi fick också delar till bromsarna, 1000 :- för en liten påse med rörbitar! För bromsarbetena har vi anlitat experthjälp, och förhoppningsvis dyker han upp snart. De EU-medel vi fått (40.000) måste vara redovisade senast första april och dom pengarna kommer att behövas då det är dags att lackera så grundarbetet måste ju vara klart till dess. Men det ordnar sig nog.
4/1 -00
Första arbetskvällen i detta årtusende. Man kan väl säga att det har kunnat starta bättre. Hur vi än bär oss åt får vi inte “bakdelen” att passa, vi har provat på alla tänkbara sätt men icke! Antagligen är måtten på den nybyggda stommen något annorlunda än originalet eller också har aluminiumbakdelen ändrat form… Idéerna om hur vi ska lösa detta är många men det ordnar sig säkert. I övrigt pågår montering av aluminiumlisterna efter sidorna och i plåtskarvarna. En del är krokiga åt alla omöjliga håll men det fixas med hammare och städ. Tanken är att karossen ska vara klar för lackering i mars och det ser nog ut att kunna gå, men sen var det ju det här med bakdelen….
18/1 -00
Där satt den! Bakdelen alltså. Efter mycket om och många men sitter den där, vi var tvungna att klippa upp den för att få den att passa men skarven ligger över taket så den går nog att gömma. I övrigt är listerna och “kjolen” monterade på ena sidan. Bromsledningarna är snart dragna och arbetet med att renovera mahognyinredningen påbörjad. Duken till taket ligger på posten och väntar, den fick vi tag i på Råseglarhuset i Stockholm och ska börja monteras nästa vecka. Tidsschemat håller!!
25/1 -00
Taket slipat och spacklat! Samtliga lister snart monterade! Glasmästarn (Mellgrens glas) varit hit och tagit mått för samtliga rutor! Kort sagt: Det går framåt!
15/2 -00
Efter jullov och annat så är vi igång igen. Det som hänt sen sist är att dörrarna är monterade, då högertrafiken infördes 1967 så satte man helt enkelt en plåt över den vänstra dörren och satte in en ny dörr på högra sidan. Nu har vi byggt om insteget på vänstra sidan till batterilåda och skruvat fast dörren för evigt. Till den högra svarvas ett nytt styrlager och beslag och fästen är monterade. Flaket är påbörjat, plank har ställts på högkant på ramen och sedan är nytillverkade tvärbalkar monterade på dessa.
29/2 -00
Duken på taket är nu inpassad och fastspikad och ska spännas med hjälp av linolja, spännande att se slutresultatet. Det är ett evinnerligt svetsande på det som ska bli flaket, Gällö Mekaniska har skurit ut alla ståldetaljer som nu fogas samman. Mellgrens Glas har också varit hit och monterat alla rutor. Lördagen den 26/2 hade Jemtlands veteranbilklubb ett vinterrally där man förlagt en av stationerna hos oss, deltagarna fick komma in i bussen och svara på frågor rörande bussar och busstrafik. I övrigt jobbas det mest på karossen för att få den färdig för lackering.
4/4 -00
Det har varit svårt att hitta något att skriva om den senaste tiden för det vi jobbar med just nu är samma sak som den senaste månaden, d.v.s. flaket och karossen. Yttertaket är i alla fall färdigt med duken fastspänd, linoljad och aluminiumlist runt omkring. Så nu får väl vi som jobbar på träsidan ge oss på insidan, det är redan många som arbetar (både kroppsligt och själsligt) med att lösa flakkonstruktionen.
16/7 -00
Det är mycket nu! Tiden har tyvärr inte räckt till hemsidan då vi har varit inne i slutskedet med bussen.
Här följer dock en liten resumé:
De teaklister som fanns kvar har restaurerats, en del har samlats in, bl.a från skroten i Solberg, samt en del nytillverkats. Stolar har hämtats i Strömsund från en till husbil ombyggd buss. Material till innertaket har inköpts från Bäckaby bilekipering. En del smådetaljer har skruvats från skrotade bussar i Sörviken och Kälarne. Mattan i kupén har lagts av Hemmings bygg och lackeringen har gjorts av Ronny Röst (RBIM). En del glasdetaljer har vi fått från Evertssons glas. Vi har under sommaren visat upp oss under Landsbygdsriksdan på Jamtli samt, som målet var, för egen maskin tagit oss till hembygdsgården i Gällö den 6 juni. Det som saknas nu är besiktning och typning, vilket ska ske inom närmaste veckorna.
12/8 -00
Premiärtur!!!
Efter många “tisdagar” de senaste veckorna räknar vi nu bussen som färdigrenoverad, alla smådetaljer som dörrstängning, eldetaljer, bromsjustering m.m. är nu avklarat.
Kl.07.00 på lördagmorgon backade vi ut ur garaget i Gällö för vidare färd mot Ope flygfält för att ingå i veteranbilsutställningen på Flygets dag. Ett tjugotal bilar samt lika många flygplan ställdes ut och publiktillströmningen får väl betecknas som mycket god. Vi hade iallafall otroligt många besökare i bussen, många som hade kört skvader, åkt skvader, lastat mjölkkrukor eller bara mindes dessa fantastiska fordon som trafikerade vägarna på femtiotalet.
Under vintern 1999 hade vi besök i garaget av Länstidningens reporter Ingvar Eriksson, för övrigt en inbiten gammelbilsentusiast. Vårt projekt såg vid den tiden inte mycket ut för världen men kaxiga som vi var slog vi vad med honom om att den sjätte juni år 2000 skulle bussen för egen maskin ha tagit sig till hembygdsgården i Gällö. Nämnde reporter kontrade med att den dagens middag skulle bestå av en av våra “Mjölkbuss”kepsar, om vi lyckades med detta till synes omöjliga projekt.
Naturligtvis vann vi.
På en av de nyinlagda bilderna ses reportern inta en inte alltför osmaklig måltid i form av en blågul keps.
Vår hemsida kommer naturligtvis fortfarande att finnas kvar med berättelser och bilder från våra resor och äventyr i fortsättningen. Vem vet, det kanske dyker upp något nytt projekt!